Navigation Menu+

Myxomatose

In maart 2015 starten we weer  met de vaccinatiedagen voor konijnen. Een jaarlijks terugkerend ritueel dat door veel konijnenhouders wordt bezocht. Op deze dinsdag- en woensdagavonden worden tegen gereduceerd tarief alle aanwezige konijntjes gevaccineerd tegen de dodelijke ziekten Myxomatose en Virale Heamorragische Diarree.

Een afspraak maken kan via onze balie of per telefoon. Hieronder staan de data waarop de avonden plaatsvinden. Wees er op tijd bij, want is vol en de muggen komen er weer aan.

Wilt u meer weten over Myxomatose of Virale Heamorragische diarree, lees dan verder…..

De konijnenvaccinatie avonden zijn op:

11, 17,18, 24, 25 & 31 maart 2015

1, 7, 8, 14, 15, 21, 22, 28 & 29 april 2015

Kosten van de vaccintie: 17,50 euro per konijn*

* Uiteraard is het ook mogelijk om uw konijn op een ander tijdstip te laten vaccineren, de kosten worden dan verhoogd met het consultbedrag.

Dit jaar ontvangen  alle konijnenhouders en konijnenliefhebbers een uitnodiging voor een informatieve “Konijnenavond/lezing”. Klik hier om meer te weten te komen over de lezing.

Myxomatose en V.H.D. (Virale Haemorragische Diarree)

Myxomatose

Sinds de jaren vijftig is Myxomatose een ziekte die zich in sterke mate verspreid heeft. Myxomatose lijdt ieder jaar weer tot aanzienlijke sterfte onder wilde en tamme konijnen. De ziekte wordt veroorzaakt door het myxomathose-virus. De verspreiding van deze ziekte kan op verschillende manieren verlopen.

Bij de traditionele Myxomatose is de belangrijkste factor voor verspreiding via de stekende insecten zoals vlooien, muggen en vliegen. Ook is de besmetting via direct contact met besmette dieren of materialen mogelijk. Wanneer een infectie in een groep konijnen is aangeslagen is het verloop zeer moeilijk te beïnvloeden. Preventieve maatregelen zijn daarom van essentieel belang.

Symptomen

Jonge konijnen zijn gevoeliger dan volwassen dieren. De tijd tussen de besmetting en het zien van de eerste symptomen is enkele dagen tot een week. In de huid van aangetaste dieren ontwikkelen zich weke bobbels (myxomen). Voorkeursplaatsen voor deze symptomen zin: rond de ogen, de snuit, de oren en anaalstreek. Na verloop van tijd kleven de oogleden aan elkaar en ontstaat er een vaak pussige oog- en neusuitvloeiing. Veel konijnen sterven tengevolge van een Myxomatose infectie.

Preventie:

1. Zorgen dat de konijnen niet in aanraking komen met het virus. Dit kan men o.a. bereiken door insecten te weren door middel van fijnmazig gaas, vlooienbestrijding enzovoort. In de praktijk blijkt  dit vaak een onmogelijke opdracht.
  2. Vaccinatie met  Nobivac Myxo-RHD  is sinds 2012 mogelijk. Het geeft 1 jaar bescherming tegen Myxomatose en Virale Haemorragische Diarree. De meest geschikte tijd om tegen myxomatose te vaccineren is het voorjaar (maart t/m juni), aangezien het gevaar op besmetting via insecten in de zomer het hoogst is. Het kan gegeven worden aan dieren vanaf 6 weken.

Viraal Haemorragische syndroom (V.H.D.)

Viraal Haemorrhagic Disease (V.H.D.) in Nederland wel het Virale Haemorrhagische Syndroom genoemd, is een zeer besmettelijke en vaak dodelijke konijnenziekte. V.H.D. werd in 1984 voor het eerst in China waargenomen. De ziekte kan zich snel via o.a. ontlasting, besmette dieren en materialen (o.a. vers gesneden gras), verspreiden.

Symptomen

Voornamelijk konijnen ouder dan 10 weken worden door deze ziekte getroffen. Vooral jonge voedsters zijn erg gevoelig. De tijd tussen besmetting en het zien van de eerste symptomen is 1-3 dagen. We kunnen 3 vormen onderscheiden:

–          zeer snel: de konijnen gaan dan zeer plotseling dood

–          snel verlopend: de konijnen zitten dan in een depressie, stoppen met eten, hebben het benauwd, koorts (40,0 C – 41,5 C), hebben een slechte coördinatie. Schreeuwen, tandenknarsen, schuimige, bloederige neusuitvloeiing en gevolgd door de dood.

–          Milde vorm: deze vorm is zeldzaam en leidt uiteindelijk tot herstel en levenslange immuniteit.

De sterfte na een V.H.D.-besmetting kan oplopen van 75%  tot 100%.

Preventie:

1. Managementmaatregelen: betere hygiëne, quarantaine van nieuwe dieren, enz)
  2. Vaccinatie met Nobivac-Myxo-RHD